povinnost prodávajícího je dodat rostliny v ujednaném množství ( potvrzení objednávky ), jakosti a odrůdě
povinnost prodávajícího je použít obal pro uchování a ochranu rostlin, který je určen podle smlouvy, případně odpovídá zvyklostem pro zasílání daného druhu a typu rostlin.
porušení těchto povinností může být podnět pro podání reklamace.
v reklamačním řízení mají obě strany nejen práva, ale i povinnosti
Délka doby k reklamai rostlin
prodávající odpovídá za všechny vady existující při převzetí (zjevné a skryté vady)
povinnost zákazníka je si rostliny po převzetí zkontrolovat a zjištěné vady obratem písemně reklamovat včetně zajištění zpětného předání vadných rostlin
skryté vady je nutné reklamovat ihned po tom, co se takové vady projeví, nejpozději do 2 let, pozor však na výjimky:
při koupi rozmnožovacího materiálu jednoletých druhů (tzv. letniček), s výjimkou sazenic zeleniny, je záruční doba 1 rok, pokud není sjednána mezi stranami doba delší
u víceletých druhů končí záruční doba 1 rok po dosažení vývojového stupně potřebného k určení pravosti odrůdy
u sazenic zeleniny a květin je záruční doba 3 týdny
Záruka za jakost
prodávající ručí za jakost. Parametry ( velikost, obal, tvar … ) jakosti vychází ze školkařské normy. Základní informace jsou uvedené v nabídce. Záruka za jakost = závazek prodávajícího, že rostliny nejen v pořádku dodá, ale že budou po určitou dobu v pořádku, nebo že si zachovají obvyklé vlastnosti.
záruka za jakost se uvádí zpravidla ve smlouvě, nebo záručním listě
kupující má povinnost osvědčit, že si rostliny koupil u prodávajícího,
Přijetí rostlin do reklamace
povinnost vyřizovat reklamace je 24 měsíců od převzetí prodávajícím od kupujícího (nikoliv automaticky uznávat) se zmíněnými výše uvedenými výjimkami.
prodávající vystaví potvrzení o zahájení reklamace (u spotřebitelů povinné písemně)
právo uplatnit reklamaci má pouze zákazník, který si rostliny koupil (nikoliv 3. osoba)
kupující je povinen dodržovat podmínky pěstební péče
Posouzení reklamace
o oprávněnosti reklamace rozhoduje prodávající (bez průtahů), nejčastější důvodem odmítnutí reklamace je:
vytýkaná vada není vadou, jelikož se jedná o obvyklé vlastnosti dané rostliny,